نکات روانشناسی فرزند آخر
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

 

خصوصیات روانشناسی

 

روانشناسی فرزند آخر

روانشناسی فرزند آخر هم به نوبه خود مبحثی بسیار مهم است . وقتی آخرین فرزند به دنیا میآید با بزرگترهایی احاطه شده که میتوانند همه کار هایی که او نمیتواند را انجام دهند در نتیجه او احساس میکند که نیاز به یادگیری خیلی از مهارتهای زندگی ندارد و تعداد زیادی از استعداد هایش نهفته باقی میمانند . فرزند آخر معمولا وابستگی زیادی به اطرافیانش دارد و در کارهایش همیشه از پدر و مادرش کمک میگیرد . فرزندان آخر معمولا انسانهایی جاه طلب هستند و همیشه علاقه زیادی به رقابت دارند . آنها در مسیر جاه طلبی خود دست به کارهای زیادی میزنند و این گاها آنها را به انسان های مهمی مبدل میکند ازین رو مبحث روانشناسی فرزند آخر حائز اهمیت فراوان است .

عوامل موثر بر ویژگی های شخصیتی

در روانشناسی فرزند آخر واقعیتی مهم هست که باید در مورد چگونگی ایجاد ویژگی های شخصیتی بدانید و آن این است که دو راه وجود دارد که یک فرد میتواند نسبت به اتفاقات محيط خود پاسخ دهد . اولين راه ، مسیر مثبتی است که شامل پاسخ مثبت فرد به محیط و حوادث است که به رشد فرد کمک میکند . راه دیگری منفی است که مانع توسعه شخصیت سالم فرد میشود . این دو راه را با یک مثال بهتر توضیح میدهیم . به عنوان مثال فرزند آخر میتواند با ایجاد تصمیمات بسیار بلندپروازانه ، با واکنش مثبت به محیط خود پاسخ بدهد و از این طریق دستاوردهای بزرگی را در زندگی خود به دست آورد و یا ممکن است در نتیجه از دست دادن امید به تکیه بر ویژگی های شخصیتی مانند خجالت کشیدن و ناتوانی بپردازد و بزودی در مبارزه زندگی ناامید و تسلیم شود .

فرزند آخر خانواده

ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر

ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر با توجه به مبحث بالا بستگی به بستره زندگی کودک هم دارد . یکی دیگر از مهمترین نکاتی که شما باید در مورد پیشرفت ویژگی های شخصیتی فرزند آخر درک کنید این است که هر یک از بزرگسالان تلاش میکنند تا شرایط مطلوب زندگی او را در زمان کودکی محیا کنند و تماما همه خواسته هایش را برآورده سازند . بنابراین با توجه به روانشناسی فرزند آخر اگر تربیت جوانترین کودک به نحوی اصطلاحا خراب شود ( که بسیار رایج است ) ، او با یک تفکر وابسته رشد خواهد کرد و تبدیل به یک فرد بالغ میشود که بیش از حد وابسته به دیگران است .

تحلیل عوامل دیگر

سخنان گفته شده در بالا تنها یکی از عواملی است که بر ویژگی های شخصیت تأثیر میگذارد ؛ بنابراین ، قبل از اینکه عوامل دیگری مانند سبک فرزندپروری را در نظر بگیریم ، ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر را هم باید تحلیل کنیم . بنابر مبحث روانشناسی فرزند آخر میتوان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی فرزندان آخر در میان همه آنها رایج نیست ، زیرا شیوه برخورد آنها با محیط زیست متفاوت است و هرکدام با توجه به رفتارها و چیزهایی که از محیط پیرامونش دریافت کرده به اتفاقات اطرافش پاسخ میدهد .

نکات روانشناسی فرزند آخر

نکات روانشناسی فرزند آخر را در این متن مختصرا بیان میکنیم . اگر فرزند آخر در خانه ای رشد کند که توجه بیشتری نسبت به برادران و خواهرانش دریافت کرده ، این کودک ممکن است به یک بزرگسال خودنما تبدیل شود ، زیرا به این ترتیب او به شخصی لوس با اعتماد به نفس کاذب تبدیل میشود که فکر میکند همه اجتماع مانند خانواده اش هستند و باید به او توجه خاص داشته باشند . آخرین فرزندان میل دارند نخستین کسانی باشند که همه چیز را انجام میدهند ، آنها دوست دارند همه تجربیات را برای بار اول تجربه کنند مثلا اولین کسی باشند که قله ی اورست را فتح میکند ! آنها افرادی بسیار جاه طلب و برونگرا هستند .

رفتار والدین با فرزند آخر

با توجه به نکات روانشناسی فرزند آخر اگر والدین نسبت به فرزند آخر خود بیش از حد بی حوصله و یا عصبی باشند که البته ناشی از پرورش فرزندان دیگر هم هست ، ممکن است برخی از ویژگی های شخصیتی نامطلوب مانند عدم اعتماد به نفس را وجود کودک آخر خانواده خود رشد دهند . با توجه به ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر یکی از خصوصیات نهایی شخصیتی که در فرزند آخر خانواده گاهی اوقات رشد میکند ، خودخواهی است . اگر زندگی جوانترین فرزند همیشه به نحوی باشد که اطرافیان به او خدمت کنند ، ممکن است ذهنیت او به گونه ای رشد کند که فکر کند مهمتر از دیگران است و بنابراین همیشه خود را در محوریت قرار دهد .

مشاوره روانشناسی فرزند آخر

مشاوره روانشناسی فرزند آخر مبحثی بسیار مهم است که اذعان میدارد فرزندان آخر به دلیل توجهی که از والدین دریافت میکنند معمولا وابستگی بیشتری نسبت به والدین دارند و حتی آمارها نشان میدهد که آنها وفادارترین افراد به پدر و مادر خود در دوران پیری هستند و والدین خود را به سختی ترک میکنند . خصوصیات اخلاقی زیر از ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرزند آخر با توجه به آمارهای بدست آمده است ، البته باید بدانیم که این خصوصیات یک لیست آماری هستند که همیشه اتفاق نمیوفتند از این خصوصیات میتوان نام برد :

 

  • سرگرم کننده و دوست داشتنی
  • منعطف
  • برونگرا
  • آهنربای توجه والدین
  • خودمحور و خودخواه
  • با اعتماد به نفس

رفتار والدین با کودکان

مشاوره و روانشناسی فرزند آخر میگوید که با کودکان خود عادلانه بازی کنید و به آنها عادلانه توجه کنید فرزندان آخر چون سن کمتری دارند معمولا بیشتر نیاز به بازی و توجه والدین خود دارند شما ممکن است بیشتر وقت خود را برای فرزند آخر خود بگذارید اگرچه این احساس هویت کودک آخر را بسیار تقویت میکند و او را تبدیل به عضو جدایی ناپذیر و وابسته به خانواده میکند اما نباید به وجود کودکان دیگر و فرزندان قبلی هم بی توجه باشید . اگر شما والدینی باهوش و با مطالعه و پیگیر باشید باید بدانید که همه فرزندان در جایگاه خود مهم و دوست داشتنی هستند و با توجه به روانشناسی کودک نیاز به توجهات خاصی دارند .

فرزند آخر خانواده

روانشناسی فرزند آخر خانواده

روانشناسی فرزند آخر خانواده به این نکته اشاره دارد که کودکان آخر اغلب احساس میکنند که ترک شده اند و در کارها از آنها کمک نمیگیرید ، زیرا آنها " به اندازه کافی بزرگ نیستند " اما حتی اگر دختر چهار ساله شما کوچکترین کودک شما باشد ، این بدان معنا نیست که شما با او باید مثل یک کودک رفتار کنید . روانشناسی فرزند آخر توصیه میکند که به کودک خود استقلال بدهید . حتی یک کودک نو پا میتواند به شما کمک کند که میز شام را بچینید یا اسباب بازی های پراکنده در اطراف اتاق نشیمن را جمع کنید . این امر این ایده را تقویت میکند که او یک فرد صلاحیتدار و توانمند است ، صرف نظر از جایگاه او در سلسله مراتب فرزندان با او هم مثل بقیه رفتار کنید .

سخن آخر با والدین

در روانشناسی فرزند آخر خانواده باید اطمینان حاصل کنید که آخرین فرزند شما مانند بقیه فرزندان قانونمدار باشد و در رابطه با قوانین و مقررات خانواده او را آگاه کنید . با توجه به نکات روانشناسی فرزند آخر آنها همیشه کمتر از بقیه به نظم و انظباط اهمیت میدهند . معمولا در میان فرزندان آخر و فرزندان دیگر مشاجرات بسیار پیش میآید شما باید بدانید که میانجی گری های شما نباید سمت و سو گرایانه باشد . شما باید به یک اندازه از دلایل فرزندان خود آگاه شوید و در میان مشاجرات هر دو فرزند خود را به آرامش دعوت کنید . کودکان آخر معمولا توقع بیشتری از والدین خود دارند و همیشه پرتوقع تر هستند . باید بدانید که گاها جواب شما به این توقعات او باید " نه " باشد . در تربیت فرزند آخر از مشاوره روانشناسی و یا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بگیرید .

 

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: ...Family Characteristics of Psychological Separation from 





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: